Moleskine, dé naam in notitieboekjes
Moleskine
Moleskine is een merknaam van het Italiaanse Moleskine Srl, dat onder meer notitieboekjes en schetsboeken produceert. Het bedrijf borduurt hiermee voort op de populariteit van soortgelijke notitieboekjes onder 19e- en 20e-eeuwse Europese kunstenaars en schrijvers.
Fabricage
Moleskineproducten worden in Italië ontworpen, maar de meeste worden in China gedrukt en gebonden. Sinds 2008 worden in Turkije sommige artikelen van groter formaat gefabriceerd. Het aquarelpapier wordt door een gespecialiseerde Franse fabrikant geleverd. De notitieboekjes worden gemaakt van zuurvrij papier.
Kenmerkend voor de notitieboekjes zijn het elastiek waarmee het boekje gesloten wordt gehouden, het crèmekleurige papier met afgeronde hoeken, het lint dat dienstdoet als bladwijzer en het uitklapbare opbergvakje helemaal achterin.
Geschiedenis
Nadat de productie van dergelijke in Frankrijk gemaakte notitieboekjes in 1986 was gestaakt, besloot de kleine Milanese uitgever Modo&Modo SpA in 1997 de productie ervan onder de naam Moleskine te hervatten. De naam Moleskine zou daarbij zijn ontleend aan het boek The Songlines, De gezongen aarde, uit 1986 van de Engelse romanschrijver en auteur van reisverhalen Bruce Chatwin. Hierin beschrijft hij de notitieboekjes die hij tijdens zijn reizen gebruikte en vertelt hij hoe een Parijse handelaar in kantoorbenodigdheden hem op een dag in 1986 meedeelde dat de Franse fabrikant van de boekjes, een klein familiebedrijf in Tours, na het overlijden van de eigenaar met de productie was gestopt. Chatwin legt de winkelier daarbij de woorden in de mond: Le vrai Moleskine n’est plus, “De echte Moleskine is niet meer”.
In 1999 breidde het Italiaanse bedrijf zijn distributienetwerk tot andere Europese landen en de Verenigde Staten uit. Vanaf 2004 leverde het ook aan Japan en van daaruit aan de rest van Azië.
Schrijvers en schilders als Oscar Wilde, Ernest Hemingway, Vincent van Gogh, Pablo Picasso en Henri Matisse gebruikten reeds soortgelijke zwarte notitieboekjes. Modo&Modo zou met de Moleskineboekjes dan ook een lange traditie voortzetten. Het hoofd van de marketingafdeling van Modo&Modo, Francesco Franceschi, gaf in 2004 echter toe dat de verwijzing naar deze beroemdheden onderdeel van de verkoopstrategie was, aangezien de merknaam Moleskine pas in 1996 was geregistreerd.
Bezoek ook onze andere websites: www.promoticom.nl en www.bureaukalendershop.nl
Contact
Meer informatie
Bedrijfsadres
Promoticom Print & Art
Heliotroop 37
3162 TK RHOON
Telefoon
Kantoor: +31 (0)10 – 447 29 46
Mobiel : +31 (0) 6 – 16 40 83 36
E-mail
promoticom@promoticom.nl
Overige gegevens
Ingeschreven bij Kamer van Koophandel Rotterdam onder nummer: 24376815
Bankrelatie: KNAB Bank
IBAN: NL55 KNAB 0255 1137 65
BIC: KNABNL2H
BTW nr. : NL001160415B37
Algemene Leveringsvoorwaarden
Op al onze leveringen zijn onze Algemene Leveringsvoorwaarden van toepassing. U kunt deze hier downloaden.
Privacyverklaring
Promoticom respecteert uw privacy zoals die zijn opgesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.